Jolly Joker 2
Valahol ott hagytuk abba, hogy rájöttünk, rossz volt az eredeti kérdés, hiszen az egyetemes boldogsághoz legalább 2 motorra van szükségünk. Most azt nézzük meg, hogy pontosan kettő elég-e, valamint ha elég, ha nem, melyik kettő lenne az.
Az előző részben az első négy helyezett - nem sorrendben - a következő volt: naked, sport-túra, supermoto, túra-endúró, és az egyszerűség kedvéért most ebből a négyből próbálok kettőt választani. Ezt abból a megfontolásból teszem meg, hogy ha elnagyoltan is, de két csoportba lehet a feltételeket besorolni. Az egyik lényege a csapatás a másik pedig a szélvédelem. Például a kanyarképesség feltételt a csapatásba sorolnám, mert ahhoz nincs szükség szélvédelemre és inkább az élményt szolgálja. Első blikkre két feltétel lóg ki a sorból. A hétköznapi használatban majdnem mindegy, hogy van-e szélvédelem, és nem épp az élménymotorozást értem alatta, bár ahogy az előző részben is volt, inkább a csapatás kategóriába esik. A másik a sebesség, hiszen ott kell szélvédelem hiába az adrenalin miatt csináljuk. Jegyezzük meg ezt a kettőt, később fontos lesz. Ha elővesszük a középiskolai matektudásunkat, akkor rájövünk, hogy 6 lehetséges módon tudjuk a 4 kategóriát párosítani. Kapásból kizárhatjuk a SM-Naked és Sport-túra -- Túra-endúró párosokat, hiszen nem engedhetjük meg jelen helyzetben magunknak azt a luxust, hogy mindkét választott ugyanabból a csoportból kerüljön ki. Egyszerűsíthetnénk a kérdést arra, hogy választunk egyet az egyikből és egyet a másikból, de azt gondolom, hogy akkor az esszenciáját, a kérdés lényegi részét vetnénk a kukába, hiszen így is annyi megszorítást vittünk be a dolgokba, hogy azt a kormány csak irigykedve nézi. Nézzük a lehetséges párosításokat:
- Supermoto-Túraendúró: hogy jobban beleéljem magam, magam elé képzelek egy KTM 690 SM-et és egy BMW R 1250 GS-t. Valószínűleg ezt a párost választanák a közútkezelőnél is, gondolok itt arra, hogy hiába okádék a magyar mellékúthálózat ennek a kettőnek van akkora rugóútja, hogy benyelje Magyarország legnagyobb kátyúit is.
- Supermoto-Sport-túra: Nehéz ebbe a párosításba belekötni, hétköznap lehet a csapatóssal a sorok között haladni, hétvégén mátrázni, ha meg messzebre megyünk vagy éppen fel akarjuk magunkat rázni egy kis sebesség hajszolással, akkor meg ott a túragépünk. Talán a supermotoknál elterjedt egy henger rázkódása az, ami annyira nem vonzó
- Naked-Sport-túra: a kettő közti különbség leegyszerűsítve a szélvédelem. Milyen jó enne ha elterjedne egy olyan szokás a kétkerekűek tervezésekor, hogy többcélú felhasználásra tervezve őket, lehetne klönböző kiteket venni. Pl. úgy lenne megtervezve egy Z1000-es, hogy a fejidoma cserélhető lenne, lehetne hozzá kapni Z1000SX-es fejidomot, amit csak át kell csavarozni, esetleg doboztartó konzol csatlakoztatási lehetőség lenne rajta. Jöhetne itt valaki, hogy lehet venni plexit, de valljuk be, hogy csúnya úgy, és ez a legtöbb - tisztelet a kivételnek - utólagos mókolással, amit nem a gyárban terveztek vagy ezzel foglalkozó cég fejlesztett így van.
- Naked-Túraendúró: Habár nem vagyok a túraendurók nagy barátja, ez a kombináció tűnik a befutónak. Hétköznapra és hétvégi kisebb kanyargásra ott a naked, ha meg lemennél a térképről ülhetsz a felmálházott kétkerekű crossoverre.
Most akkor tényleg megfejtettem? Megválaszoltam a megválaszolhatatlant? Sajnos nem. Egyrészt, bátran kérdezz meg valakit, akinek 2 motorja van, biztos vagyok benne, hogy azon gondolkodik, milyen legyen a harmadik. Másrészt pedig az egész motorozás kérdését még mindig értelmetlen a racionalitás keretei közé zárni. Ahogy munkát is úgy kell(ene) az embernek választania, hogy azt élvezze, motor mellett sem sem szabad(na) pusztán racionális okokból letenni a voksunkat, mert így könnyedén egy olyan robogón találjuk magunkat, amivel szégyellünk megjelenni.