DO NOT TRY THIS AT HOME!

Így lettem Z1000 tulajdonos

Azaz "Ne próbáld ki otthon!". A felszólítás nem arra akar utalni, hogy bármi nehézség vagy baj lenne a jármű üzemeltetésével, inkább arra, hogy első igazi nagymotornak nem javasolnak egy 1000-es nakedet - tegyük hozzá, okkal. Két indokkal tudtam mégis bemagyarázni magamnak: én mégis csak első igazi nagymotornak ezt veszem

 

1.: Habár nem minősül releváns motoros tapasztalatnak, nekem mégis csak 11 éve van egy ETZ-m. 

2.: 10 éve van 'A2'-m.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Oil change #kawasakiz1000 #z1000 #znation #asthewind #garage

As The Wind (@asthewind2wheels) által megosztott bejegyzés,

 

Alternatíva lehetett volna egy Z750 vagy ER6N. Az ER6N-et, amit sokan javasolnak elsőnek, egyszerűen kevésnek éreztem, nem volt meg benne az izgalom. A nyomatékot is hiányoltam belőle, ahhoz tudnám hasonlítani mint amikor benzinesből átülsz dízelbe majd vissza. Ezt a gépet pedig Z750 árban vettem, alkalmi vétel volt. Hogy Torrentét megmásítva idézzem: Ha meg kell venni, akkor meg kell venni. Reméljük nem lesz belőle megbaszódás. Ennek érdekében érdemes minél több vezetéstechnikai tréningre elmenni. Úgy gondolom, hogy ez nem csak biztonságos vezetés és a váratlan helyzetek kezelése szempontjából fog jót tenni, hanem ha megúszok az oktatásnak köszönhetően 2 elcsúszást, akkor már anyagilag is jól jövök ki; az utángyártott idomok aranyárban vannak, bontóban meg hiánycikk.


Az első 2000+ km alapján jó barátságban leszünk. A minden fokozatban meglévő nyomaték könnyen vigyorgó őrültet varázsol az emberből. Állítólag 240 a vége, de egyelőre ezt nem próbálgattam, mert még nem jártam vele olyan helyen, ahol azt gondoltam volna, hogy nem rizikós. Amit viszont tudok még hallottam, hogy 150-ig elviselhető a menetszél. Két személlyel is motorozható, ha az ember hajlandó némi kompromisszumra a komfort hátrányára; az én kis feleségem hiányolja a hátsó kapaszkodót (mondjuk egy olyat mint ami a Horneteken van), valamint lehetne kényelmesebb az ülés, de korántsem olyan fenékgyilkos mint amilyennek mondják. Ha túrára mész, a dobozokat felejtsd el, nem erre lett kitalálva. Én egy hátizsák és tanktáska kombót tudok elképzelni rajta. A hosszabb távú motorozást nehezíti, hogy a csuklód állásától függően 150-200 km-enként meg kell állni tankolni. A szerelőm szerint Shell, OMV, vagy ezekhez mérhető minőségi kutakon tankoljak, mert ezekhez nem adnak hozzá annyi szennyet; egyelőre megfogadtam, mert nem volt nagyobb macera kivitelezni. Olajcseréért 6000 km-enként kiált, de ha inkább 8000-es fordulat fölé vinnéd, akkor javasolt a "másik" olaj, amit 3-4000 kilóméterenként illik cserélni. (Motul 5100 vs 7100)

Azt azért be kell vallanom, nem a racionális énemet vettem elő, amikor kitaláltam, hogy nekem ez kell, hiszen nincs olyan racionális érv, ami alátámasztaná egy ezres naked vásárlását. Két személyre ott a túra kategória, nakedekből meg egy 800-as is tudja azt, amit ez. Már nem tudom melyik újságíró mondta, hogy mi motorosok mind pózer köcsögök vagyunk, és a gyártók ezért dobják piacra az erősebb, agresszívabb megjelenésű modelleket, mert megvan rá a kereslet. Eddig faszságnak gondoltam ezt. Eddig. Habár érzelmi alapon hozott döntés volt, de az állapotát azért felmérettem szakemberrel, pontosabban azzal a szerelővel, aki az elmúlt 2 évben a nagyobb szervizeket végezte rajta. Az alapértelmezett szkepticizmus nagyon jó olyan dolgokra, amihez az ember nem ért, ez vezérelt amikor el kellett dönteni, hogy a gép műszaki állapota és ára egybevág-e. Ennél szerencsére nem: olcsóbb volt, mint amilyen jó állapotban van. Vásárlás előtt persze elolvastam az összes tesztet, használt motor vásárlási kisokost. A kedvenc trükköm, amit végül nem alkalmaztam, a "lóvé lobogtatás". Állítólag alkudozni könnyebb úgy, ha közben az általad kifizetni kívánt összeget (nem többet) kp-ban megvillantod.  

Az első 100 km-nél hosszabb utat a környéken tettem meg Kistelek-Csongrád-Szentes-Hódmezővásárhely-Szeged-Balástya útvonalon. Ennyi kellett, hogy két személlyel megnézzük, hogyan reagál le kátyúkat, kanyarokat, stb. A következő nagyobb utunk a Balatonra vezetett, ez kb. 230 km volt, félúton tankolással. Rendben oda is értünk. Másnap toltunk egy Badacsonyi kirándulást, ami kicsit drágára sikeredett. A történethez vissza kell mennünk az időben a műszaki vizsgáig. Elvittem egy neves kereskedésbe a gépet műszaki+eredetiségi vizsgára (ez utóbbi az átíráshoz szükséges), és van egy olyan eleme a műszaki vizsgának, hogy a rendszámnak függőlegesen kell állnia. Mivel ennek valami speckó renszámtartója van, így a srác aki csinálta a műszakit szépen behajlította függőlegesbe, amivel nem is lett volna semmi baj, ha az inverz műveletet is végrehajtja. Ugyanis amikor kedves kis párommal csapattunk a fantasztikus útminőségű Badacsonyi úton ketten, és 70-nel sikerült belerongyolni egy kátyúba, a rendszámtáblatartó beleért a kerékbe, hátrahajlította azt, és kipattintotta belőle a rendszámot. Sajnos mire észrevettem, már hiába kerestem egy 10-15 km-es szakaszon, nem lett meg. Írtam különböző, elveszett rendszámtáblás csoportokba, de mind hiába. Csak annyival lettem okosabb, hogy a rendszám hátuljára fel kell írni az elérhetőségeimet, és kétkomponensű ragasztóval meg kell erősíteni a felfüggesztést. Ti is csináljátok meg MOST!  

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Vacation is getting close to the end. Licence plate has been lost but #Balaton is always worth it. I hope we will have the chance to visit the Balkan next month. #asthewind #z1000

As The Wind (@asthewind2wheels) által megosztott bejegyzés,

 

Ezek után inkább városi közlekedésre használtam. Mondanom sem kell, hogy hiába "Budapest nyáron sokkal szabadabb", dugók ugyanúgy vannak, erre nagyon jó a kétkerekűzés. A kánikulában elég hamar elérjük az üzemi hőfokot (90-105 °C), de 104°C-nál többet sosem láttam a visszajelzőn, a rendszer jól működik. Sorok közt is jól lehet vele navigálni, de tény, hogy ebben egy enduro vagy robogó sokkal jobb (szélesség, tömeg tekintetében). 

Azért nem fenékig tejföl az élet: az én példányomról hiányzik a hátsó sárvédő, ami miatt a kerék felhordta a vázra a sarat, ami szépen lemarta foltokban a festéket (csak tippelem, hogy ez lehetett a reakció-lánc). Egy nagyobb téli projekt lesz ezt helyrehozni. Akkor ott van még a tükör: valami speckó Rizoma visszapillantó van rajta, de nem látok benne semmit mert kitakarja a karom. Vettem rá valami bazi csúnyát a Shox-ban, de azzal ugyanez a helyzet, egyelőre marad derékból bemozgás + könyök behúzása, hogy lássak, az ocsmány meg marad a műszakira. Navi: a telómat nem nagyon tudom hova rakni. Próbáltam a klasszikus csőre rakhatót, de belelóg a tankba kormányzáskor, középen pedig a villa felfüggesztése miatt nem tudok felhelyezni. Olvastam valami aránytalanul drága, Quadlock nevű cuccról: sajnos ez az igaz út. 

Összességében örülök, hogy megvettem. Mindig is akartam valami izmosat, ami kiszolgál, és nyomatékból helyrehozza az esetleges hibáimat. Izgalmas és precíz. Élvezet vele minden megtett méter!